fredag, maj 18, 2018

Fredagslistan 2018, vecka 20: Musik till läsning

Gott folk!

Det kanske inte kommer som en större överraskning att jag är en läsare. Sedan en herrans massa år så ligger min lästakt på ungefär 40 böcker om året. Mycket, kan tyckas, men det är ingenting i jämförelse mot en del andra här på biblioteket i Helsingborg. Jag har en kollega som snittar mellan 80-140 böcker om året.

Jag gillar att lyssna på musik när jag läser, och då är jag ganska petig med vad jag lyssnar på. Jag vill ha musik utan sång exempelvis, och musik som jag lyssnat på så pass många gånger att den inte distraherar mig från texten. Inga överraskningar, eller musik som kräver fullständig koncentration således. Men detta betyder inte att musiken behöver vara intetsägande eller trist. Den får gärna ha puls. Jag har en ganska lång spellista som jag kör om och om igen när jag läser, men jag har valt ut fem låtar som är ett tvärsnitt av musiken som finns i den listan.

Ni kommer hitta musik som är melankolisk, vemodig, gitarronanistisk och episk i den här listan, och jag tänkte helt fräckt att jag skriver inte mer om den - detta är musik som talar ganska mycket för sig själv. God helg, och god läsning!


/Martin








Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg