fredag, december 14, 2012

Mosh i Köpenhamn

Onsdagkväll i Köpenhamn. Det är svinkallt. Kan det vara en kväll för rejäl mangelmusik tänker jag? Det kan det - headlinande KREATOR har tagit med sig FUELED BY FIRE (som jag missar helt då de drog igång redan kl. 18.00), NILE och MORBID ANGEL till Köpenhamns bästa konsertställe Amager Bio som är fyllt till brädden. Kul!

Vill ni läsa om MORBID ANGELs gig får ni vänta tills senast söndag då jag filar på en längre text om deras konsert.

Jag kommer till Amager Bio lagom tills dess att NILE drar igång det i särklass mäktigaste smattret på hela kvällen ska det visa sig. Du glade vilken fullständigt brottargrov ljudbild bandet har styrt upp. Nye basisten Todd Ellis vill övertyga publiken att han visst är lika tuff som Dallas Toler-Wade, Karl Sanders och George Kollias och hårvevar i stort sett hela konserten igenom. Gladast blir jag av att bandet avslutar med Black Seeds Of Vengeance, även om låtar som Hittite Dung Incantation och Enduring The Eternal Molestation Of Flame också låter fint.

Sen har ju NILE den för kvällen mest tekniskt briljanta trummis bakom kaggarna i George Kollias. Det går undan - så pass mycket att jag nog skulle önskat att ljudteknikern hade skruvat upp volymen rätt rejält på  cymbalmickarna, för i den hastigheten NILEs musik går i hinner han knappast drämma till cymbalerna utan tassar mest fram. Imponerande likaväl.
KREATOR har en väldigt påkostad scenrigg. Jag blir oerhört imponerad faktiskt. Bilden gör verkligen inte produktionen rättvisa, så ni får helt enkelt tro mig på mitt ord. Där är podier, tredimensionella djävulshästar med självlysande ögon och påkostade backdrops. Musikaliskt blev jag mer imponerad av bandets gig på Getaway för två år sedan då det var mosh- och circlepits konstant under bandets synnerligen imponerande konsert. Onsdagens gig kändes den imponerande produktionen till trots mest som en kväll på jobbet.
 
/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 15: Coffin of the Storms

För de som fortfarande ägnar den norska scenen någon uppmärksamhet inträffade nyligen en av årets större händelser: COFFIN STORMS släppte si...

Populära inlägg