onsdag, oktober 17, 2012

The Haunted imploderar


Det har skrivits en del om detta faktum att THE HAUNTED numera endast består av Jensen och basBjörler. Frågan är om duon nu ens kan kalla sig THE HAUNTED om de väljer att går vidare med bandet överhuvudtaget. Jensen har ju WITCHERY att sysselsätta sig med och Björler har ju den evigt pågående cirkusen AT THE GATES. Frågan är om det inte var just sagda konstellations rena ovilja att faktiskt lägga ner som tog död på THE HAUNTED.

Peter Dolvings andra avhopp från bandet skedde med betydligt större larm än trummisen Per Möller Jensens och Anders Björlers avhopp. Framför allt Möller Jensens statement tycker jag visar på ett logiskt resonerande om varför han lämnar bandet.

Jag har lyssnat länge på THE HAUNTED, och tycker likt många att bandet var i sin absolut bästa form på den självbetitlade debuten, efterföljaren "Made Me Do It", pungsparkshårda "One Kill Wonder" och "rEVOLVEr". Framför allt minns jag känslan av att stå på Folk Å Rock i Lund precis efter det att "rEVOLVEr" hade släppts och få benen slagna bort under sig. Så. Fruktansvärt. Jävla. Bra. Dolvings legendomsusande vrede kanaliserad ner i 13 låtar av sådan kaliber att det var omöjligt att inte inse att bandet var tillbaka med kraft. En efterföljande konsert på KB fick mig att bli än mer imponerad av bandet.

Efterföljande skivor "The Dead Eye", "Versus" och "Unseen" har inte samma dragningskraft, även om det verkligen inte är så att jag kan döma ut dem helt och hållet. Jag märker att ju mer jag skriver på inlägget, desto mer är jag övertygad om att det vi ser nu är slutet på THE HAUNTED som band, och trots att jag försöker stå emot sentimentaliteten så finns den ändå där, framkallad av alla minnen som bandet har gett mig.

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg