fredag, oktober 26, 2012

Ständigt dessa jubileer

Jag gillar datum. Jag gillar att hålla reda på datum som ingen annan bryr sig om. Vi kan ta som exempel besökaren på biblioteket som igår lämnade fram sitt körkort till mig i receptionen och plötsligt fick veta att när hon blott var sex dagar gammal så släpptes KISS första skiva. Hon tittade lite underligt på mig och försökte antagligen fundera ut vad fan hon skulle med den informationen till, sade "eh...jaha...tack?" och gick lugnt vidare i livet. Eller varför inte nämna min gamla klasskompis som var född samma dag som Kiss spelade i Anaheim 1976 - en av deras mest klassiska spelningar tillika en av världens mest underbara vinylbootlegs, varför det inte gick många dagar under våra tre år tillsammans som hon inte blev påmind om detta ystra faktum. Jag hoppas att du minns det fortfarande Maria.

I vilket fall, vi kan fira lite av varje denna veckända. Idag är det 28 år sedan Kiss spelade i Stockholm 1984, även denna finns på vinylbootleg och om du klickar HÄR får du höra första låten när Paul fastnar i golvet varpå gamle Gene försöker sjunga texten. Han kan inte den såklart, utan improviserar fram något som han, och bara han, tydligen tycker passar in. En fin stund i bandets historia.

Ett annat jubileum är såklart ettårsjubileet på ALICE COOPERs halloweenshow i London. Datummässigt är det inte helt i sin ordning förvisso, men imorgon är det ett år sedan jag fick träffa min gamle gud igen. Längst ner i inlägget finns konserten i sin helhet där undertecknad syns flertalet gånger eftersom jag dessutom råkade stå längst fram på högersidan nedanför Steve Hunter.

Till sist, en liten gåva till er alla. På söndag är det sex år sedan jag och gamle Svärrten var i storäpplet och tittade på Paul Stanley. Svärra filmade en kvart med sin kamera, men utöver dessa 14 minuter finns det bara några sorgliga youtubeklipp ute från giget. Tre av dem var dessutom filmade på "fel håll" och alla klippen var i princip olyssningsbara. Nedan finner ni dessa klipp, samlade kronologiskt, rättvända och med nytt ljud från konserten översynkat. två av klippen är fortfarande svårtittade men med bra ljud går det iallafall att drömma sig tillbaka lite. Dessa 12 minuter är som sagt tyvärr i princip allt som finns - om inte just DU filmade och har avstått från att dela med dig. Isåfall får du gärna ändra dig, och jag synkar gärna ljudet.



Nästa vecka blir en hård rockvecka. Eller hårdrockvecka. I shall return.


/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg