onsdag, september 12, 2012

Judas Priest (och deluxeutgåvor)

JUDAS PRIESTs klassiker "Screaming for vengeance" fyller 30 år i år och det har släppts en deluxeutgåva av skivan. Efter att ha läst flera recensioner av denna så får det bli ett köp i eftermiddag, skivan har jag sedan hundra år såklart men bonusdvd´n inspelad på US Festival 1983 ska tydligen vara något alldeles fullkomligt majestätiskt. Det låter logiskt, 80-talet var en bra tid för Priest och Rob Halford sjöng allt som oftast som en gud.

Jag är väldigt svag för just dylika deluxeutgåvor, VENOMs snygga deluxevariant av "Black Metal" med konserten från London 1984 som en bonusdvd tillhör också favoriterna, tillsammans med de tre första BLACK SABBATH-skivorna. Jag ställer mig däremot lite undrande till att KISS (läs: Universal) valde att släppa den ommixade "Destroyer" som en egen skiva, istället för att göra en deluxeutgåva med en fin remaster på originalskivan och nymixen som bonusdisk. Att de dessutom släppt igenom en felaktig skiva irriterar mig oerhört. Som vanligt när Kiss är inblandade, detta mitt absoluta favoritband, så blir slutprodukten numera långt under par i jämförelse med andra bands liknande släpp. Vi minns med fasa de söndertrasade Kissologyboxarna där bilden mörkats in absurdum, där konserter kortats ned av låtskrivarrättighetsskäl och där en konsert (Houston 1977) klippts ihop av två kvällar från samma stad vilket resulterat i ett FRUKTANSVÄRT klumpigt snedsteg då klippet gjorde att Rock and roll all nite fick en tredje vers. Synd, men alltför vanligt vad gäller just nutida Kiss.

Nu ser jag med förhoppning fram emot en ny IRON MAIDENdvd innehållandes den formidabla "Maiden England". Det är på tiden att den får ett ordentligt dvdsläpp och förfriskas med en hel hög annat skoj från 1986-1992 eller nåt. Dessutom väntar jag på europadatumen med Maiden 2013 - jag måste ju börja planera för min egen turné. Förhoppningsvis blir det en tre-fyra spelningar. Vi får väl se.

/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg