onsdag, augusti 22, 2012

Alice Cooper - Pretties For You 1969

Att jag gillar ALICE COOPER vet många redan och att min högra skuldra numera pryds av en tatuering signerad skräckfarbrorn själv är inte höljt i något vidare dunkel. Något som dock brukar förbrylla de flesta är min passion för att inte säga besatthet av bandets allra första skiva "Pretties for you". Sedan tjugo år tillbaka när jag en nästintill grotesk kärlek till denna ganska underliga skiva. Skivan låter inte som någonting annat i bandets/artistens katalog och är en psykedelisk utsvävning i det sena sextiotalets allra mest bortglömda utmarker.

Den innehåller inga hits. Granted, en av låtarna heter Reflected och innehåller stoff som senare skrevs om och blev den stora klassikern Elected. Detta är så nära den "riktiga" Alice Cooper gemene man kommer på skivan, låtar som BB on mars, 10 minutes before the worm och Earwigs to eternity är så utspaceade och knepiga att varenda muskel hoppar av glädje i min kropp. Det finns inte en enda ton eller takt jag ogillar på denna skiva, den är i mitt tycke fulländad. Dess enda brist skulle kunna tänkas vara att en av de bästa låtarna från tiden, Nobody likes me, inte kom med på skivan utan släpptes som en bonusflexidisk i turnéprogrammet från 1971 och såg en riktig officiell skivutgivning först i boxen som kom typ 2001. Detta är dock den enda missen jag kan tänka mig, allt annat är perfekt.

Liveinspelningar från tiden är vi inte direkt översållade med, det finns en semiofficiell liveskiva inspelad på The Whiskey som jag lyssnat på ungefär två gånger månaden sedan dess utgivning 1992, det finns även en bootleg med lite ruffigare ljud inspelad i San Francisco 1969. That is all. En hög med outtakes från skivinspelningen cirkulerar också, det är lite skoj eftersom dessa ibland innehåller annorlunda versioner av några av låtarna.

Mer finns egentligen inte att säga om PFY. Det är en fantastisk skiva. Har du inte hört den och har ett tämligen öppet sinne rent musikaliskt så sväng in en runda på Spotify och lyssna. Har du hört den och gillar den kan du ju alltid gå med i min lilla facebookgrupp: "Alice Cooper Pretties For You Appreciation Society". Även den svenska Alice Cooper-gruppen är värd ett besök, även om de knepiga, skumma och förbluffande vackra människorna där alltid pratar alldeles för lite om PFY.

/Alex (som i den andra kanalen uttrycker sin oro över tidens gång)

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg