fredag, juli 13, 2012

Fredagslistan vecka 28: Den ultrakorta listan

Ni kommer ihåg Earaches skiva från 25-års firandet? Inte? Kolla in den här.

Bra - det fick Alex att utmana mig till att göra en lista på 15 låtar. Och listan fick inte vara längre än 1 minut och 25 sekunder. Om jag lyckades? Nästan - 11 låtar med en sammanlagd speltid på 1 minut och 35 sekunder. Sen pallade jag faktiskt inte mer.

Nu tror ni kanske att listan inte är värd uppmärksamhet? Nja, ni har i alla fall ingen ursäkt att inte lyssna på den utifrån tidsaspekten. Sen är banden som är med riktigt, riktigt bra.

Vi öppnar med 6 sekunders genialitet från nestorbandet - NAPALM DEATH. In Extremis från skivan "Grind Madness at The BBC", kör vidare med NASUM och Rens från "Grind Finale". Ren kapitulation, jajemänsan.

BRUTAL TRUTH är härnäst med en kärnfullt kort dänga betitlad Trash. 

Singaporeanska WORMROT är ett band som gång efter annan fullständigt golvar mig. Senaste plattan "Dirge" är en högkvalitativ grindsmocka som jag faktiskt inte har tröttnat på än trots idogt lyssnande - den bara växer. Fucking Fierce So What är en låt som säger det mesta. Känner ni för att lyssna på mer musik från den plattan rekommenderas You Suffer But Why Is It My Problem som är en snygg nickning till nestorerna i NAPALM DEATH och klassiska dängan You Suffer från 1981 års "Scum".

PHOBIA är ett band jag ska hålla koll på hädanefter - det låter precis som det ska i Yankee Swine. 

Sen blir det en något längre låt. Eller längre och längre - 18 sekunder från TRIGGER THE BLOODSHED i Inception. På senaste plattan "Degenerate" har bandet börjat skriva längre låtar som drar åt dödshållet, men på "Purgation" är det grindcore som regerar.

Från "Human Jerky" av CATTLE DECAPITATION hämtar vi The Decapitation of Cattle, raskt följd av SAYYADINAs Downfall. Den låten visar verkligen att man kan åstadkomma mycket på 15 sekunder.

Avslutande 27 sekunder går undan i rasande takt - CIRCLE OF DEAD CHILDREN, PUTRID PILE och JAPANISCHE KAMPFHÖRSPIELE delar på dessa sekunder på ett föredömligt sätt.

Det var det hela. Och ja, det tog längre tid att skriva inlägget än att lyssna igenom listan ;-)

/Martin


 

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg