torsdag, november 03, 2011

Through the looking glass: Strapping Young Lad - Alien

Vår lilla "byt skivor med personen till vänster" fortsätter efter en tids uppehåll. Jag fick denna skivan av Martin redan innan sommaren men har p.g.a. diverse omständigheter (exempelvis Fångarna På Fortet på TV4) inte kommit mig för att skriva förrän nu. STRAPPING YOUNG LAD heter orkestern, "Alien" kallas verket. För oss som var obekanta med bandet känns det väsentligt att nämna att Byron Stroud hanterar basen medan Gene MONSTRET Hoglan avrättar trummorna. Japp, helt rätt - typ halva nutida FEAR FACTORY. Detta borgar naturligtvis för att det skall vara en - om inget annat - kompetent orkester.

Detta är såklart också fallet. Välspelat, hygglig produktion (men vilken tramsig virveltrumma) och overall ganska angenämt även om jag emellanåt tröttnar lite på Devin Townsends allra mest gutturala utsvävningar. Låtarna är det enda som skivan faller på, de är inget mer än jämnhyggliga. Inga toppar så man skjuter av stolen, men inga bottnar så man vill mordhota Lars Ulrich heller. Jämntjocka, som de sade på Saltkråkan. Skulle jag fått bestämma så skulle skivan varit aningen kortare och naturligtvis skulle det sista meningslösa spåret Info Dump förpassats till papperskorgen redan på planeringsstadiet. För övrigt är det alltid, säger ALLTID, en fröjd att lyssna på Gene Hoglans trumspel. Favoritlåt: Zen /Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg