måndag, november 07, 2011

Iron Maidens (gudarnas) hemvist

Londonresan jag nyligen företog mig gav mig tillfälle att för första gången få se IRON MAIDENs hemmaplan med egna ögon. Flygplatsen London City ligger ute i östra London och bara ett stenkast från anrika Ruskin Arms (i närheten av Manor Park station). Ruskin är den i särklass mest kända av de tidiga pubarna och det var med äkta sorg jag möttes av att den numera är på väg att läggas ner. Jag kom inte ens åt att klappa teglet. OS-byar kan de bygga som används en kvart men att k-märka ÄKTA kulturplatser ska tydligen vara svårt världen över. Idioti.

Nästa pub på min lilla lista var förstår Cart & Horses. Maiden började i princip här, de klassiska orden "Iron maiden´s gonna get ya no matter how far" yttrades här för första gången runt 1975, och på det hela taget är det så klassisk mark att Peterskyrkan i rom framstår som ett nybyggt Media Markt i jämförelse. Cart & Horses är lyckligtvis fortfarande aktiv, och även om den inte var öppen när jag var där tidigt en lördagsmorgon så går det fortfarande att gå in och ta sig en pint of bitter.

Det var svårt denna morgon att föreställa sig hur det var i England i slutet av 70-talet när Maiden frekventerade detta område, idag är det ett nergånget och smutsigt område där Maryland station (vid Cart & Horses) stinker av urin och ser ut att egentligen vara nedstängd. Området kring Ruskin var väl lite bättre, men jag hade nog dragit mig för att besöka Manor Park eller Maryland efter mörkrets inbrott.

Vi drömmer oss tillbaka till en annan tid.




/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg