tisdag, oktober 04, 2011

Den mörka hösten

Ach du lieber ausgefällung, nu är det höst igen och det enda som tränger igenom dimman musikledes är då som alltid KING DIAMOND och MERCYFUL FATE.

En gång för ungefär hundra år sedan fanns det en mycket underlig skivaffär i Helsingör vars ägare antingen var sinnessjuk eller helt enkelt inte visste vad han pysslade med. Han tog oftast tio danska kronor per skiva, många skumma fynd gjordes där men det allra bästa fyndet var tveklöst Mercyfuls första EP. Den skulle dock visa sig vara lite dyrare.

Jag stegade en dag fram och frågade om han hade något King- eller Mercyful-relaterat. Han tittade finurligt på mig och tog fram något från bakom disken. Första ep´n, Rave On records 1982, den allra första pressen med vita kanter, textblad och i absolut perfekt skick. Jag fick lite lyckonäsblod men frågade vad den kostade.

-"Hahaha", skrockade han, "Den er meget sjaelden" (sällsynt, förf. anm.). Jag förberedde mig på det värsta.

-"Den vill jeg ha halvtreds kroner for" (femtio kronor, förf. anm.).

Jag betalade honom.

Och dansade runt på ett lyckorus på Helsingörs gator i fjorton timmar, med bar överkropp och buttpluggen med hästsvans ystert vinande i vinden samtidigt som jag sjöng "Han har öppnat pärleporten".

Hoppas han har kvar femtiolappen. Jag har kvar skivan.



/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg