tisdag, september 20, 2011

Tv-kändis

Jag hittade nyligen ett litet favoritklipp på youtube. 1999 åkte jag och en vän runt i europa och följde IRON MAIDEN på deras återföreningsturné med Bruce och Adrian. MEGADETH var förband och på andra giget, i Rotterdam, lyckades vi tillskansa oss gästpass. Vi smet in via backstageingången och hamnade mitt i Megadeths Meet & Greet där en *liten* hög med fans fick träffa sina idoler. Holländsk TV var där också och filmade, och i klippet nedan syns Eder Ständigt Tillgivne metallbibliotekarie från ca. 3:02 till ca. 3:16 Jag står till höger och har en fräck (???) jeansväst på mig.

Det hör till saken att tv-tanten var lite jobbig, det tyckte iallafall Dave för hon "skickade ut honom" att mingla med fansen varpå han gick rakt fram till mig och polaren och sade "hey guys - please save me...". Vi talade i några minuter där, en riktigt trevlig herre alla rykten till trots. Och ännu trevligare, skulle det visa sig.

I Hamburg två dagar efter Rotterdam hamnade vi återigen på Megadeths M&G, och Dave kände igen oss bums: "Hey, weren´t you guys in Rotterdam?". Vi förklarade att vi skulle se fem respektive sju gig på turnén. Dave kallade till sig sin turnémanager och pekade bestämt på oss: "These guys gets free passes for Gothenburg". Sjukt fräckt. Sedan passade han på att tacka oss för att vi åkte runt. Han. Tackade oss? Det var en riktigt rolig och framförallt underlig känsla att få vara med om.

Det hände mer på den turnén.... Vi blev filmade av Maidens egen filmare som tyckte vi var helt rubbade och som genast skulle visa Steve filmen, vi blev vittne till både stölder och knarkande i Rotterdam, denna vidriga avkrok i det i övrigt halv-vidriga landet Holland, någon av oss blev väckt av en arg tysk tågkonduktör som spottade och fräste för att få se någons biljett, yours truly hamnade på en japansk semesterfilm i Hamburgs fina stora trädgård ljudligt yttrandes olika svenska ord för fekalier...med mera. Those were the days.



/Alex

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg