onsdag, september 14, 2011

Om tid och Opeth

Fick via Blasphemedia vetskap om att man kunde ta del av OPETHs kommande "Heritage" via stream. Kolla här om ni är intresserade.

Kan bara säga att det kommer ta tid att sätta i sig denna platta - och det är inte på grund av att musiken är komplicerad. Det finns massor med musik som ställer betydligt högre krav på lyssnarna än "Heritage". Utan i detta fall är det på grund av att detta skiljer sig mycket, precis som Åkerfeldt har annonserat, från det som bandet gjort tidigare. Ta första tillika titelspåret - det låter rent Jan Johansson och är i sanningens namn inte speciellt orginellt alls. Jag undrar verkligen vad som är syftet med denna denna låt, för är det något jag alltid har förknippat OPETH med är det originalitet. För många lyssnare kommer nog detta spår att verka nydanande - för mig som lyssnat mycket på Johansson är detta inte speciellt upphetsande.

Men jag ska inte löpa händelserna i förväg. Jag har prick en koncentrerad (och då menar jag sitta och blunda med hörlurar i ett mörkt rum koncentrerad) lyssning på denna platta - ett mer grundat utlåtande får helt enkelt vänta. En sak vet jag dock - "Heritage" är redan nu bättre än allt MANOWAR har och kommer att producera om så samtliga medlemmar i OPETH högg av sig fingertopparna på sina högra händer.

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg