torsdag, augusti 11, 2011

Väl anpassad melankoli

Det är riktigt gråväder i Helsingborg idag. Det har regnat mest hela dagen och folk går omkring konstant gäspande och en smula sega i både psyke och lekamen. Undertecknad inberäknad. I vissa fall, som detta, är det endast att bejaka denna känsla med rejält melankolisk musik som kan rädda dagen från fullständigt haveri.


Och då tar man såklart fram storsläggan från Finland - där vet man precis hur denna dysterhetens slipsten skall dras för önskad effekt. Jag pratar för ovanlighetens skull inte om AMORPHIS, även i fall detta bands musik skulle funka bra den också, utan om GHOST BRIGADE. Har lyssnat, med vissa avbrott, på "Isolation Songs" mest hela dagen och slagits av att det låter så fruktansvärt bra om finnarna att jag i min strävan att damsuga tillvaron på så mycket bra musik som möjligt rimligtvis borde ha upptäckt kvintetten tidigare. Att det blev idag är inget jag sörjer över, då effekten av bandets musik blev lika perfekt anpassad till mitt känsloläge som Anders Svenssons genomskärare till Tobias Hysén i gårdagens match mot Ukraina.


Klicka på albumomslaget för att komma till plattan på Spotify.


/Martin


2 kommentarer:

Chief Rebel Angel sa...

Bra val.
Mycket bra platta!

Metallbibliotekarien sa...

Väldigt bra ja. Gillar i synnerhet rensången väldigt mycket.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg