tisdag, mars 01, 2011

Between The Buried And Me

BTBAM är om ni frågar mig ett av de intressantaste banden som är aktiva idag - en proggighet som känns lika relevant som när DREAM THEATER fortfarande hade något att tillföra genren, ett rens som inte känns påklistrad för 5 ynka jävla ören och låtar så monumentala i uppbyggnad att jag först undrade om musikerna skulle kunna fylla ut längden på dessa med innehåll. Det kan de.


BTBAM har tidigare tagit ut låtarnas svängar rätt ordentligt - Swim To The Moon från senaste rent lysande "The Great Misdirect" klockar in på runt 18 minuter, Fossil Genera - A Feed From Cold Mountain på 12 och Disease, Injury, Madness på 11. Likandant är det på 2007 års "Colors" som rymmer tre mastodontlåtar: Sun Of Nothing, Ants Of The Sky och White Walls - bara där har ni närmre 30 minuter musik att sätta i er.




Därför är jag inte så lite förväntansfull inför kommande 3-låtarssläppet "The Parallax: Hypersleep Dialogues" som Metal Blade släpper den 11 april. 3 låtar - 30 minuter. De förnekar sig inte, haha!



/Martin

Edit: för smakprov på kommande släpp rekommenderas denna länken. Gosse säger jag bara!

3 kommentarer:

Alex sa...

Bra band och rent för jävla bra i Lund för ett år sedan!

Tomasz Swiesciak sa...

Gillar skivan "Colours" men inte senaste given. De blev för mycket progg.

Metallbibliotekarien sa...

Tom: intressant - "Colors" tyckte jag var bra, men "Misdirect" var bättre tycker jag av samma anledningar som du inte gillade den. Nya materialet går i samma skruvade riktning - dessbättre för min del :-)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg