torsdag, februari 17, 2011

Inte bara nostalgi?

Jag sitter och funderar på en sak. Vad är det som gör en artists klassiker till just klassiker? Vad är det som gör att Ozzy´s Bark at the moon är en låt jag älskar emedan jag inte ens kan erinra mig en enda låttitel från någon av hans senaste tre skivor? I vissa fall skulle man nog kunna hemfalla åt att bara kalla det nostalgi, man gillar det man minns från en viktig period i sitt liv - uppväxten och medvetandegörandet. Jag köper den förklaringen, men bara till viss del. Vi kan ta fallet Pretty Maids, där är jag också uppvuxen med deras "klassiker" men tycker att senaste skivan "Pandemonium" knäcker precis allt annat de gjort.

Har det med artisterna själva att göra? I fallet Ozzy så vet vi att han omgav sig med duktiga låtskrivare förr (Bob Daisley t.ex.) vilka inte är inblandade längre vilket självfallet märks i kvalitén på materialet, men om vi tar Iron Maiden då? Jag vet att vi alla tycker väldigt olika men jag tycker personligen att The Final Frontier är ett skämt. Jag vill verkligen att den skall vara bra. Jag minns förvisso att det tog mig ett tag att "komma in i " Brave New World" och "A Matter Of Life And Death" medan "Dance Of Death" hoppade in på favoritlistan ganska omgående, men TFF får inte fler chanser nu. Sista gången jag hör låtar från den lär bli på Ullevi i sommar och sen begraver jag den tillsammans med "Virtual XI".

Jag funderar ganska mycket kring just dessa psykologiska mekanismer, kanske gör det mig överkritisk men å andra sidan kanske ger det mig en mer ärlig bild av vad jag egentligen gillar kontra vad man som rockare/musikintresserad förväntas gilla. Om man som KISS-fan ställde sig upp och sade att senaste skivan "Sonic Boom" var smörja så var man, och jag citerar, "bakåtsträvare", "en sån som alltid gnäller", "oförskämd" med mera. De som gillar ett band gillar ju alltid ALLT de släpper, och det senaste är alltid bäst. Fråga bröderna Maiden, Pelle och Erik, som i en intervju runt 1999/2000 poängsatte alla Iron Maidens skivor. Samtliga skivor fick 10/10 förutom den senaste ("Brave New World") som fick 10+. Kring samma midsommarstång dansar fenomenet "man ska vara glad att artisten släpper skivor över huvud taget". Varför då? Blir en skiva automatiskt bra bara för att den finns? Jag hävdar bestämt det motsatta och nämner i detta andetag faktumet att både Babsan och Eilert Pilarm fått släppa skiva.

Jag avundas dock bröderna Hårdrock-mentaliteten på ett plan, det måste vara en underbar och konfliktfri värld att leva i. Fast samtidigt så kämpar jag ständigt emot stagnerandet, jag vill alltid utvecklas och alltid kritiskt granska det jag gör och lyssnar på. Då funkar det inte att redan veta att KISS nästa skiva är den bästa, utan att jag ens hört en ton.

Det hade varit roligt om någon mer funderade i samma banor, och lika roligt att höra om någon bara tycker jag raljerar. För oss som inte har musiken som en bakgrundsljud till disken, dammsugandet eller träningen utan som lever, andas och blöder den ur varenda por, 24/7, året runt så är det alltid lika intressant att diskutera passionen. Bara genom diskussion och genuina försök till förståelse kan vi utvecklas. Våga Vägra Stagnation!

2 kommentarer:

Roney sa...

I det stora hela håller jag med dig Alex. Det är ett intressant område som man kan diskutera mycket och länge.

Det är ett par erfarenheter i detta område som jag vill dela med mig:

Jag älskade Def Leppard under deras storhetstid och jag tyckte tex att Hysteria var mkt bra när det begav sig. När jag sen satt på en Bandit Radio pryl för 5-6 år sedan då man fick vara med och tycka till om vilken musik de skulle spela. Man skulle tycka till om man ville höra låtar mer eller mindre. Det var 100-tals låtar men jag märkte snart ett mönster i hur jag reagerade på Def Lep... jag markerade alltid att jag aldrig ville höra låten igen. Numera tycker jag deras tidigare plattor är bra, plattor jag inte ens hade hört på 80-talet men jag kan inte lyssna på mina barndomsfavoriter.

En filmliknelse: Jag tycker komedier åldras mycket sämre än annan film. Framför allt genreblandade komedier som actionkomedier eller dramakomedier. Är det så att smaken när det gäller humor utvecklas mer än andra smaker? Humor och intelligens ska ju hänga ihop och det kanske är förklaringen... men så har i då Fawlty towers som pajar den slutsatsen.

Ett par slutord om Sonic Boom: Jag är glad att den finns och jag gillar den. Visst inser jag att det är KISS som härmar sig själva... men jag tycker de kommer undan med det.

Blasphemedia sa...

MB //

Jag tror att det i mångt och mycket handlar om att ens referensramar (dvs. underlaget att matcha nya plattor och låtar emot) bilr större med tiden.

Sannolikheten att man hört något som liknar, något som är ungeför samma sak men lite bättre, ökar för varje platta man tar del av.

Om ett band då släpper en låt som kanske är en 7:a på en skala till 10, men allting annat de tidigare gjort är klockrena 9:or - vad finns det då för anledning att lyssna på det nya alstret?

Summa summarum: ens egen kravnivå är helt enkelt högre nu än den någonsin varit tidigare - och det kommer att bli värre... ;-)

PS. Har inte varit här på alldeles för länge; tiden räcker inte längre till för att läsa bloggar i den utsträckning jag skulle vilja. Vill iaf (sent omsider, gissar jag) passa på att säga att jag verkligen diggar den nya designen - skitsnyggt! :-)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg