torsdag, juli 22, 2010

Myspace-race

Jag brukar ibland roa mig med att köra ett race på Myspace. Det går till så här - jag börjar med ett valfritt band, sedan måste jag välja ett band från första bandets sida att gå vidare till. Tvångsmässigt? Jajemänsan. Grundligt uttråkad på jobbet, i likhet med många av mina kollegor som också har en vecka kvar till semestern, kändes det som det var dags att köra ett race igen.

Jag började med ett rejält frustande PROWESS. Jag erkänner villigt att detta bands mastodondoftande musik gör mig knäsvag - trots att det låter lite för likt MASTODON. Spelad låt: Sabre Rider.

Hoppade vidare till MAIM, mycket för att döper man ett band till detta så får man förmodligen rejäl dödsmetall rakt in i trumhinnan. Och dra på trissor om man inte fick det. Visserligen med lite halvkackig proddning, men med nedstämda strängar så att gomseglet vibrerade. Spelad låt: Smouldering Ashes.

Sen blev jag glad eftersom MAIM hade VOMITORY på sin förstasida över vänner. För er som har läst vad jag skrivit om TORTURE DIVISION på WeRock gångerna 2 så vet ni att jag gillar Tobben Gustafssons blästrande lir till max. Därför var ju valet inte särskilt svårt. Spelad låt: The Carnage Rages On. Och den låter precis som man vant sig vid när det gäller VOMITORY: tajt, hård blästrande death metal som sätter nackmuskulaturen i aktion.

Sen blev det banne mig thrash med INVASION från Karlstad. Jag gillar ju thrash rätt mycket, så det här bandet var en trevlig ny bekantskap. Sen gillar jag band som bara har tre stycken medlemmar eftersom detta gör att samtliga medlemmar måste kunna spela bra som fan - och ösa järnet jämt för att det annars låter tunt. Spelad låt: A World Gone Dead.

Som avslutning blev det en rejäl vänstersväng till KARENSDAG. Så här skriver de om sig själva:

KARENSDAG är folklig rockmusik för en generation som inte längre tillhör Kanal 5s målgrupp. Vi sprider vårt hat mot backslicks, stureplan, tidningen Klick, Gevalia och Karlstads storstadskomplex genom äkta Skoghallsk populärmusik, med hjärtat i bruksorten och näven mot guldkusten.

Spelad låt: Tjockt pa Bergvik. Nej, det är ingen felstavning - låten heter så. Och den inleds med ett mellansnack på så bred värmländska att man blir rörd. Sedan kommer renset med full kraft. Och jag faller som en fura.

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg