fredag, juni 04, 2010

Funderingar om setlists

Dryga två veckor återstår tills den stund då jag kommer att betitta en thrashfanatikers våta dröm - The Big Four - i Prag.

Och då börjar man ju fundera på vilka setlists banden tänker köra. Det man vill och önskar sig hett är ju att METALLICA går ut och kör hela "Master of Puppets", SLAYER hela "Reign In Blood" MEGADETH hela "Rust In Peace" och ANTHRAX hela "Among The Living".

Det finns ju faktorer som pekar på att möjligheten finns: "Rust In Peace" firar 20-årsjubileum i år, och MEGADETH har kört plattan i sin helhet på en separat turné. Dessutom har ju även SLAYER flertalet tillfällen plöjt igenom "Reign In Blood", men då jag själv inte har bevittnat detta skulle det vara kul att uppleva det. Häromkvällen i London hade de kört igenom hela "Seasons In The Abyss", en platta som tillhör favoriterna hemmavid. Spirit In Black är en låt jag verkligen inte kan få nog av exempelvis.

Det finns såklart faktorer som talar emot ovanstående scenario: ANTHRAX ständiga flipperspelande med sångare gör att jag undrar hur det står till med det bandet, och de känns verkligen som kvartettens svagare kort. METALLICA har, mig veterligen, inte gjort något liknande med "...Puppets", men rätta mig gärna om jag har fel - och bandet verkar fortfarande envisas med att köra, i mitt tycke, för många låtar från "Death Magnetic". Det som möjligtvis kan tända köra klassiska plattor elden även för Hetfield och grabbarna är att storheten i vad som väntar tränger igenom även till bandet och det kan i sin tur leda till att de vill bjuda fansen på nåt extra.

Rapportering av evenemanget sker i vanlig ordning på både WeRock och Metal Covenant.

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg