torsdag, maj 20, 2010

Nytt på Biblioteket

Vet inte i skrivande stund om jag kommer sälla mig till den stora hyllningskören vad gäller uppföljaren till "The Second Wave" från KHOMA betitlad "A Final Storm". Jag gillade verkligen "The Second Wave" sönder och samman, en skiva som briserade med en känslostorm klädd i ljuddräkt, en ljuddräkt som verkligen inte var en kränkning av öronen. KHOMAs musik kräver verkligen eftertanke och obruten koncentration från min sida på ett helt annat sätt än den musik som "normalt" brukar höras hemma i högtalarna.

För er hågade finns nu i vilket fall "A Final Storm" nu i Helsingborgs Stadsbiblioteks samlingar.



Daniel Ekeroths makalösa standardverk i bokform om svensk dödsmetall har sedan en tid tillbaks kunnat kompletteras av en maffig trippel CD med en hel massa dödsmumma från nedanstående band:

Mefisto, Obscurity, Corpse, Merciless, Morbid, Nihilist, Putrefaction, Carnage, Therion, Carbonized, Expulsion, Grave, Sorcery, Tribulation, Afflicted Convulsion, Dismember, Desultory, Grotesque, Entombed, Nirvana, General Surgery, Unleashed, Tiamat, At The Gates, Liers In Wait, Edge Of Sanity, Cemetary, Afflicted, Marduk, Dissection, Evocation, Séance, Toxaemia, Furbowl, Suffer, Traumatic, Macrodex, House Of Usher, Crypt Of Kerberos, Eternal Darkness, Interment, Uncanny, S.G.R., Sarcasm, Crematory, Necrony, Repugnant, Katalysator.

Maffigt var ordet, inte sant?

THE RED CHORD har gång efter annan visat var skåpet är gjort av när det gäller brutal meckig grindcoredöds. "Fused Together In Revolving Doors" är såklart inget undantag från denna regel.


För oss som gillar musik av det lite krångligare slaget är denna platta inte direkt som att köra in en nål i öronen.

Föga förvånande gillar jag verkligen "Exit" av finska ROTTEN SOUND då man som lyssnare bjuds på en rejäl fest av öronpisk. Finkänslighet finner ni inte på denna platta om jag säger som så, men väl en skiva som rensade ut det mesta av den ilska jag hade inombords vid första genomlyssningen, ha ha!
Samtliga skivor satte jag ner på skivavdelningen för cirka en halvtimme sedan. De finns i skrivande stund tillgängliga för utlån.

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg