måndag, maj 18, 2009

Omslag till "Evangelion"

Nej hoppas inte att plattan låter som omslaget - det var min första tanke när jag såg omslaget till BEHEMOTHs kommande platta "Evangelion" - tills dess att jag läste Nergals förklaring av bilden på bandets hemsida:

The picture is of The Great Harlot of Babylon riding the seven-headed beast. Saints bow before her in worship whilst the tablets of the Ten Commandments lie broken at her feet. It represents our vision and the interpretation of the New Testament parable where the “Whore of Babylon” is a symbol of rebellion and resistance against God.

Och då blev jag ju lättare till sinnes *skratt*.

Om du har läst denna bloggen innan vet du förmodligen att jag har sinnessjukt uppskruvade förväntningar på "Evangelion", större än vad jag hade på MASTODONs "Crack The Skye", som ju visade sig vara ett mästerverk - hoppas verkligen att "Evangelion" kommer att ses som desamma.

För fler bloggar som tar upp BEHEMOTH med regelbundenhet rekommenderas Shadows Of The North och Kim bloggar.

3 kommentarer:

JonteRoyal sa...

Längtan är olidlig. Måste bli ett mästerverk, framförallt nu när du, genom ditt bloggande, höjt mina förväntningar ännu mer=).

/Jonte

Tomasz sa...

Förstår inte folk som dömer musiken på ett skivomslag. Jag tycker detta omslag är grymt snyggt och då är jag inte särskilt insatt i bandet för den delen.

Metallbibliotekarien sa...

Tomasz: Om man jämför med omslagen till bandets tidigare alster markerar "Evangelion" en lite annan inriktning. Dessutom tillhör Behemoth ett band där allt, musik, image och skivomslag har smält samman till en väldigt enhetlig enhet. Därav min kommentar. Huruvida man ska "döma" musiken efter omslag tycker jag att omslaget ska reflektera innehållet och signalera vilken genre man verkar inom - så till viss del håller jag inte med dig - även i fall jag i detta fallet hoppas/tror/är mer eller mindre övertygad om att "Evangelion" kommer att falla mig på läppen och vara lika snyggt/bra som omslaget. För det växer :)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg