fredag, december 12, 2008

10 i Topp 2008 Plats 7

FAITHFUL DARKNESS –”In Shadows Lies Utopia”

Japp, gänget från Höganäs har faktiskt gjort en platta som jag gillar mer än METALLICAs ”Death Magnetic”. Ett av mina favorituttryck när det gäller superlativ i recensioner är ”gosse vad bra det är!” vilket jag självklart använde mig av i min ursprungliga recension av bandets debutalster. För inte är det en oplogad genre bandet verkar i – melodiösa death metal band poppar ju upp ur marken som bakterier – och band som IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY och SOILWORK har gjort genren vida känd utanför Sveriges gränser.

Men det går inte att förneka att FAITHFUL DARKNESS befolkas av en vansinnigt spelskicklig grupp människor som dessutom kan skriva riktigt bra låtar – Stay Awake, Pure Silence och Fast I Fall är bara tre av höjdpunkterna på plattan. Som trummis imponeras jag av Martin Langens knäckande lir; precision, hastighet och coola fills är utmärkande för hans stil och hans spel med basisten John Svensson Renström bildar en stabil grund att stå på. Att bandet dessutom har våldsamt duktiga gitarrister i Johan Aldgard och Jimmy Svensson vars händer flyger fram över greppbrädorna gör ju inte saken sämre. Andrea Greens lir på keyboards gör verkligen sitt i exempelvis Afterlife där hon skapar riktigt sköna DIMMU BORGIR-vibbar. Lägg ovanpå detta en sångare som Erik Nilsson som trots sin ålder har en pondus i leveransen av sången som är betydligt bättre än många andra (äldre) sångares och man får ett band som övertygar i alla fall mig.
”In Shadows Lies Utopia” är en stark, övertygande debutplatta från ett band som det ska bli verkligt kul att följa i framtiden.

Pure Silence

5 kommentarer:

trailJoel sa...

Bäst hittills på listan och så skall det ju vara när man räknar ner...

Bra låt men jag måste säga att growlandet tilltalar mig betydligt mer än gruppens "skönsång".

Anonym sa...

Grymma recensioner.
Vill du att dom skall synas på en ny site som startar snart är du välkommen att höra av dig till oss på Metalvideo.se
Vi behöver någon som är grymt duktig på skrivkonsten och samtidigt har lite koll på Metalvärlden.
Siten är i en stängd Betaversion ännu men är du intresserad och vill se mer så fixar vi inloggning till dig.
Siten är ett rent hobbyprojekt så inget gage kan ges ut eftersom vi bara har utgifter, men en eloge kan du ju alltid få ;-)

admin@metalvideo.se

Hälsningar
Jörgen "Kunuki"

Metallbibliotekarien sa...

Shadows: Japp, Eriks growl är verkligen helt suveränt. Fatta att killen fortfarande är under 20!

Kunuki: Tack för de orden:)

Kim sa...

Håller med om att det låter väldigt bra det där. Om denna låt är representativ för debutplattan kan den vara värd en liten investering.
Och som sagt, growla kan han ju gossen...

Metallbibliotekarien sa...

Kim: Låten är, skulle jag vilja säga, mycket representativ för resten av materialet på plattan utan att det övriga materialet skulle kännas konformt.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 15: Coffin of the Storms

För de som fortfarande ägnar den norska scenen någon uppmärksamhet inträffade nyligen en av årets större händelser: COFFIN STORMS släppte si...

Populära inlägg