torsdag, december 11, 2008

10 i Topp 2008 Plats 10

EDENBRIDGE – ”My Earthdream”

Det här kan jag lugnt utnämna till listans högoddsare – symfonisk gothmetal tillhör inte vad som normalt brukar ha sin hemvist i stereon hemma hos mig. Jag tog på mig, halvt på skoj halvt på allvar, att recensera denna platta åt werock.se. Föga kunde jag ana att EDENBRIDGEs ”My Earthdream” om och om igen skulle hamna i stereon och mp3-spelaren. Men detta är för bra för att ignoreras. Den genomgående känslan på denna platta är majestätisk, och jag behöver väl inte påpeka att det är en vägg av stråkar och snygga harmonier som vräks över en som lyssnare. Det kommer ut 13 plattor på dussinet av band som försöker efterhärma NIGHTWISH, få når fram, men EDENBRIDGE kan i sina bästa stunder (och de är många på denna platta) utmana de finsk/skånska titanerna.

Genomgående synnerligen bra spel från de tre musikerna Frank Bindig på bas (som har lämnat bandet ganska nyligen), Max Pointner på trummor och den kreativa motorn Lanvall som bitvis briljerar med sitt spel – och naturligtvis har bandet en sångerska vars stämma klockrent funkar i bandets låtar; Sabine Edelsbacher.

Gillar man snygg, välproducerad symfonisk metal rekommenderar jag starkt att man kollar in EDENBRIDGEs ”My Earthdream".

Här är introt+låten Shadowplay

3 kommentarer:

trailJoel sa...

Ja, vad kul!
Enligt önskemål. Perfekt läsning framöver.
Ser det som en alldeles metal-julkalender. En lucka att öppna dagligen (mer eller mindre) framöver. Underbart!

trailJoel sa...

Förstår varför det är en högoddsare när jag lyssnar på ”My Earthdream". Det är alltid kul att hitta musik som man inte tror att man skulle gilla och upptäcka att det är bra.
Utan att ha hört mer än låten här måste jag dock säga att det inte passade mig. I genren symfonisk metal är nog det enda album jag har/kan lyssna på BLIND GUARDIANs "Nightfall in middle earth".
Fortsätt skriva listan för det är riktigt kul läsning.

Metallbibliotekarien sa...

Tack för de orden Shadows :)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg