måndag, november 24, 2008

22 band för SRF klara

Läser på Sweden Rock Festivals hemsida att de första 22 banden för festivalen är klara. Som vanligt en del band man vill se - en större del som man struntar blankt i - och några man aldrig ens har hört talas om.

Största namnet är helt klart IN FLAMES som tydligen ska ta med sig en scenshow som mycket väl har potential att bränna ner större delen av Norje Boke. Maffigt lär det bli! En hel hög band som jag lugnt hade kunnat tänka mig att se: HEAVEN AND HELL - Black Sabbath mark II med den i mina öron bäste sångaren Sabbath har haft, Ronnie James Dio - såg jag på SRF 2007 där de krossade både trötta AEROSMITH och SCORPIONS som headlinade de övriga två kvällarna, och Geezer Butler med mannar tillhör lätt ett band jag gärna ser igen. DREAM THEATER var mitt favoritband under tiden för utmärkta släppen "Images and Words" och "Awake", men enbart låtarna från dessa skivor får mig att överväga att köpa en svindyr biljett till den vädermässigt alltid utmärkta festivalen i Blekinge. AMON AMARTH, SOILWORK och FORBIDDEN får avsluta de band som omedelbart fångade min blick på SRFs affisch.

Bandstall 2 för band som hade varit ganska kul att se för min del stavas: EUROPE vars spelning nog kan bli en höjdpunkt vad gäller nostalginivå beträffar, vilket gör bandet helt optimalt för festivalen, HAMMERFALL har aldrig tillhört, och kommer inte att tillhöra mina favoriter, och bokningen av MOTÖRHEAD känns lika upphetsande som att lyssna på P1 en hel dag.

FOREIGNER, LITA FORD, URIAH HEEP och RIOT då? Ärligt talat bryr jag mig inte ett skvatt om dessa akter.

Som vanligt lär den synnerligen trevliga festivalen i Blekinge sälja slut och förhoppningsvis mosa Hultsfred igen som Sveriges största festival - för att festivalen alltid verkar ha något för de flesta vittnar de första 22 banden om. Återstå att se om man åker - men om jag måste prioritera vinner Wacken i år igen - mycket beroende på att man där slipper band som URIAH HEEP.

3 kommentarer:

Jarno sa...

Uriah Heep är ett fantastiskt band, eller ja, var är väl rätt verb egentligen.

Anonym sa...

Martin, Martin...

"Easy Livin´"(som WASP gjorde på Inside the electric Circus), "The Wizard", "Free Me", och inte minst "Lady in Black" (den kanske ultimata hårdrocksallsången!) är skäl nog att inte dissa dessa veteraner!

/"Bra och nyttig musik"

Metallbibliotekarien sa...

*skratt* Leif, Leif - bra låtar förvisso, men i min bok finns det flera band som har mycket bättre låtar, som jag hellre lyssnar på, men om du köper biljett så kanske du kan få med mig på att höra minst 4 takter av valfri Heep-låt.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg