onsdag, april 30, 2008

Nya plattor på biblioteket

Nya fläskiga metalplattor att ytterligare förstärka vårvälmåendet - bor du i Helsingborg med omnejd kan ett besök på biblioteket fixa det.

Draconian är inget band jag kände till förrän kollega Michael Holmström på Werock.se recenserade Turning Seasons Within. Tillräckligt dödsig för att hålla mitt intresse uppe, exellerar Draconian i stämningsfull musik som sällan går över 200 bpm - men märkligt nog funkar det. Den här skivan kan man utan risk sätta på även för en mysig stund med flickvännen - och ändå få en dos metal till livs.




Stort hopp till rejäl tysk ångestladdad black/death metal. Brutalt mangel är ett genomgående tema hos Endstille - och de försätter inget ögonblick att släppa lös sin furiösa energi på lyssnaren. Utmattande är vad Endstilles Reich är.






Himsas Summon in Thunder bjuder på köttig metalcore med visst inslag av thrash.








One Cold Winter's Night är en liveplatta. Kamelot är ett band vars namn jag sett fladdra förbi i olika sammanhang. Det här är fläskig episk symfonisk metal exekverad av skickliga musiker.








Ruggigt bra platta med genomgående starka låtar - och Dio på sång. Rainbow lirar med ett självförtroende på Rising och levererar ett jävligt skönt sväng. Det här är en riktig partyplatta som gjord att förfesta till.









Nej, Ozzy är inte bara en halvkomisk tomte på MTV - han har gjort en jäkla hög skitbra musik också. På sitt debutalbum Blizzard of Ozz visar han detta tydligare än någonsin - "I don't know", "Crazy Train", "Suicide solution" och "Mr Crowley" är bara ett axplock av låtar från en skiva som dessutom har en Randy Rhoads i absolut kanonform.


Viking Metal tillhör inte det jag brukar sätta på hemmavid - men ska man göra det föreslår jag Turisas. Ostigt - javisst men ändå riktigt skickligt exekverat och väldigt välproducerat gör The Varangian Way till en stunds trevlig förströelse.

4 kommentarer:

trailJoel sa...

Riktigt kul att se att du införskaffar så mycket bra musik till biblioteket i Helsingborg. Är i staden då och då och skall ta mig tid att kolla in hyllorna och säga hej till dig. Endstille är en ny bekanskap för mig och det får nog bli ett besök på deras MySpace-sida. Tack för tipset.

Metallbibliotekarien sa...

Tack för det Shadows - och ett besök skulle vara kanon, det är kul att få ansikten på bloggkompisar :) Japp, Endstille kan nog vara nåt för dig skulle jag tro :)

Kim sa...

Blackshift: Det låter nästan oförskämt bra! Bara synd att ni la ner bandet...

Ett sorts "svar" finns också på min blogg ;)

Anonym sa...

Rainbows rising lyssnade jag lustigt nog på idag :-)

Har tyvärr ingen ny info. om Wacken eller Dio är jag rädd förresten, jag fortsätter leta och maila.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg