torsdag, augusti 16, 2007

Kompetent 2-taktsthrash

Danska thrashmaskinen Hatesphere har med Serpent eyes and killer eyes gjort ett sjukt starkt album.


Här finns rötterna i gammal hederlig två-taktsmatarthrash i så pass riklig mängd att man som thrashdiggare kapitulerar, men det känns för den skull inte särskilt mossigt. Recensionerna har överlag varit positiva.

Skivan rivstartar med "Lies and Deceit" och det är så att man vill hoppa upp och ner av glädje för det matas 2-takt och köttiga riff så att man känner att thrashmetal, det är nåt av det bästa som finns i musikväg. För mig som bara har hört bandets Ballet of the Brute, plus en konsert tycker jag att framförallt produktionen på Serpent... är riktigt riktigt bra. Bandet har lyckats få fram en ganska tydligt ljud utan att förlora den skitigheten som jag tycker att bra thrash ska kännetecknas av. Att man sedan har begåvats med en riktig riffmästare i Pepe, som också står för de flesta av låtarna gör ju inte saken sämre.

Så, ett litet kort inlägg om en skiva som om man inte har den och gillar thrash bör pallra sig iväg till skivaffären och införskaffa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen en uppdatering och vilken uppdatering då! Efter att ha lyssnat på denna skiva har jag börjat söka mig bakåt till "Ballet Of The Brute", "The Sickness Within" och "Blood Red Hatred".

HS är ena kompetenta jävlar! "Damned Below Judas" har sommarens bästa growl! Dock har jag märkt att det kan bli lite tjatigt i mängden med all 2-takt. Dock fungerar det än så länge riktigt bra. Nu kan jag lägga At The Gates "Slaughter Of The Soul" åtsidan. HS klarar att fylla deras skor grymt bra!

Kim sa...

Kul med lite dansk metal även, det är inte för ofta!

Tyvärr "lyckades" vi missa dem på Hultsfred, vet inte vad jag ska skylla på, jag tror faktiskt vi sov...

Metallbibliotekarien sa...

Vet inte om jag vill jämföra HS med At the Gates riktigt än. Föredrar HS ljudbild, men låtarna håller inte riktig At the Gates standard. Kan det bli för mycket 2-takt? *skratt* Förstår vad du menar dock. Men Än så länge har jag inte tröttnat:D

Ja Kim, vad ska man säga - ibland är man trött, men du hade nog piggnat till om du gått på konserten :) HS kommer att vara uppvärmare åt Dimmu på deras Europasväng, så kanske du ska ta chansen då :)

Anonym sa...

Jag menade bara att det är det bästa sedan Slaughter Of The Soul. Visst håller de olika standarder men när jag velat komma ifrån AtG har jag inte hittat något lämpligare, förrän nu då =)

Metallbibliotekarien sa...

Ah, Tomczek, då är jag med och kan till och med instämma :)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg